woensdag 12 oktober 2011

De lezende vrouw

Soms wil ik wel eens ouderwets surfen op het web, site hoppen. Sites met foto's en verhalen hebben een voorkeur, getuige ook mijn bladwijzers lezen en kunst.

Door een zoektocht naar foto's van het Ronde Huis in Nunspeet in combinatie met het woord ansichtkaart kwam ik later op de combinatie postcard, vintage en lezende vrouw.
Dat laatste omdat Nanos in de zomerpuzzle een foto plaatste van wat later bleek een standbeeld was van Paulus Potter, die een schets bestudeert.

Buiten mededinging gezocht op het net en de oplossing nooit gevonden, maar lezende man werd door Google begrepen als lezende vrouw.

Dat heb ik geweten; stapels lezende dames op ansichtkaarten, in dessous en dessus, op de bank, in bed, aan tafel.
Oudere vrouwen weliswaar, want het is spul van rond de vorige eeuwwisseling. Maar ook ansichten van geschilderde lezeressen, voor u wat anders gaat denken.

Ze konden er mee terecht; er blijken zeer veel verzamelaars te zijn van oude postkaarten, van Hermann's Höhe tot Blonde Lola en van locomotieven tot onder architectuur gebouwde villa's in het Gooi.

Wat me echter opviel was ene sjaak die een site vol bleute dames heeft uit heden en verleden en waar je terecht komt als je 'lezende vrouw' volgt.

Op elke foto staat zijn naam breeduit geshopt, zodanig dat een kopie hiervan maken betere Photoshopvaardigheden vereist, wil je er vreugde aan hebben. Als verzamelaar dan.
Ik ben dat niet, maar ik kan me de teleurstelling voorstellen als iemand denkt een ontbrekend exemplaar te kunnen toevoegen aan zijn verzameling.

Die foto's zijn gevonden, geruild of gekocht. Niks copyright na zoveel jaren, maar toch lekker voor jezelf houden. Beetje kinderachtig eigenlijk.

Het heeft wat moeite gekost, maar uiteindelijk heb ik toch nog wat ansichtkaarten op het net gevonden die nog niet door sjaak waren geshopt.
Ik ben zo vrij geweest om mijn logo er niet aan te verbinden en heb er een Picasa-collage van gemaakt.
Die sjaak toch.

2 opmerkingen:

  1. Er is zelfs een boek over: Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/vrouwen-die-lezen-zijn-gevaarlijk/1001004002869342/index.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Nanos,
    Ik ben niet bevreesd voor een vrouw die leest.

    BeantwoordenVerwijderen