vrijdag 27 januari 2012

Wintertijd, lezen


Bij het woord 'winter' komt bij mij meteen de gedachtegang 'lezen' boven. Niet zo vreemd, want omdat ik in oktober jarig ben, was dat het moment om weer een boek te krijgen. Niet 1, maar meerdere, want in die tijd was het ook al een gewoonte dat elke tante op bezoek kwam.
En de baas van mijn moeder gaf dan een boek uit de serie van Pim Pandoer. Niet van Arendsoog.

Niet dat ze allemaal een boek gaven, de vraag 'Heb je mijn kaart gehad?' verwees naar de wondermooie ansichtkaart waarop gedroomde kadootjes stonden als taart, boek, hijskraan, autoped, zeilschip, spoortrein.
Die trein heb ik nooit gehad, maar dat heb ik later goedgemaakt met mijn zoons.

Op mijn vijfde kon ik lezen schijnt het, maar op mijn vierde herkende ik de woorden Royco, Smit, Paul C. Kaiser, Blue Note, Papegaai, en meer van die woorden uit mijn woonomgeving.
De kruidenier bood die mooie lectuur achter de toonbank, waar tegen de muur de blikjes en pakken stonden opgestapeld.
Als ik een woord niet kon begreep, las mijn overbuurmeisje Marian dat wel voor, die was 20 dagen jonger dan ik en knapper.
Met Sinterklaas begon de boekenpret pas goed: St. Nicolaas bij de KLM (de buurvrouw was een van de eerste stewardessen), Sint bij de vakbond (dus jongensboeken van de Arbeiderspers), Sint bij de baas van mijn moeder. En als jaarlijkse verrassing het Groot Winterboek van de Margriet.

Vanaf die tijd heette ik dan ook het leesmuseum, want ik las alles wat voorhanden kwam. Mijn vaders boekenkast was aan de beurt rond mijn negende, met boeken als De sirene van New York over een beeldhouwer die de perfecte Venus-vrouwentorso wilde maken 'naar het leven' en de Spiegel met de faunskop, een detective met autotocht van de Côte d'Azur naar Nederland via Clermont-Ferrand.
En het Handboek voor de auto- en rijtechniek.

Ik verpoos me momenteel nóg meer met mijn goedkope 8 inch tabletje (hoi Nanos) en beschik nu over alle delen van de Jong's Bezetting op mijn laptop. Omzetten naar Epub in Calibri en lezen tijdens de TV of in bed. Te vinden op de website van het NIOD. Ze verwijzen ook naar een torrent op Pirate Bay voor een snelle download, maar díe werkt niet meer...

In de missende delen van Adriaan Venema's serie Schrijvers, uitgevers en hun collaboratie (DBNL), las ik dat een maand na de capitulatie van Nederland er al snel gereageerd werd door de uitgevers met haastdrukken. In de loop van de bezetting (tot de papierschaarste optrad) vlogen de boeken de boekhandel uit. Men zag business.

Daar was het Oorlogskookboek van A. Geurts, met een omslagtekening van Karel Thole dat door J.J. Ramen & Zoonen in Roermond uitgegeven was.

Van Holkema & Warendorf NV in Amsterdam adverteerde snel met de aanbieding van ‘een zeer actueel boek'; binnen enkele dagen zou verschijnen: Hygiënische en medische raadgevingen in oorlogstijd door Dr. A. Vedder, Huisarts-bacterioloog te Amsterdam’.

En de Uitg. Mij. W. de Haan NV in Utrecht gooide maar liefst zes delen uit De Haan's practische bibliotheek tegelijk op de markt:
Hoe moet ik zuinig koken in oorlogstijd? Hoe kan ik zelf kippen houden? Hoe leg ik zelf een moestuin aan? Hoe handel ik bij ziekte en ongelukken in oorlogstijd? Hoe blijf ik fit? en Hoe behandel ik zelf de wasch thuis?

Bj de DBNL (Digitale bibliotheek van Nederland) kunt u veel lezen én downloaden. Tot en met de dagboeken van Wim Kan. Het kost niets, nationaal bezit, maling aan de waakhonden. De link staat hier Venema en Wim Kan

Dan heeft u wat te lezen bij de open haard, want het wordt koud de komende dagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten