donderdag 5 april 2012

Seider

‘Volgend jaar in Jeruzalem’, klinkt het komende Pesach aan het eind van de avond aan alle Seidertafels. Morgen is de eerste seideravond van dit jaar.



Ik kwam er op omdat ik een tijd geleden een stuk had gelezen over het Joods monument op internet. Daar kun je een adres intikken en zien welk Joods gezin er in de oorlog woonde. En daar vandaan vertrok naar Westerbork en uiteindelijk naar de vernietiging.
Zoals het gezin van Mozes en Sara Vogel.

Ik tikte mijn geboortestraat in en vond op een paar passen van mijn ouderlijk huis het adres Lange Leidsedwarsstraat 37 III , waar het gezin van Mozes Vogel woonde. monument

Zij hadden tot in de oorlog een bloemenstal op het Leidseplein, bij de tramhalte van de Stadsschouwbrg.
In de nazomer van 1942 eindigde hun leven in Auschwitz. Het zijn degenen waarvan je op de juiste dag de naam schrijft, zodat ze verder leven. Dat kan met Pesach, dat kan op 4 mei. Het kan altijd, als het maar niet vergeten wordt.


Op de website van de stichting Urk in oorlogstijd Urk staat een verhaal over de Stolpersteine, breed bekend in Duitsland en helaas een stuk minder in Nederland.
Lees en leer.

En lees over de geschiedenis van de joodse familie Kropveld die op Urk woonde.
Het boek over hen (in pdf-vorm) van ds. J. van Slooten vindt u onderaan de bladzijde van de bovenstaande Urk-link, rechtstreeks linken werkte niet..

Ik wens u een goede Paasweek.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten