zaterdag 26 mei 2012

..is je beste kameraad

Tijd voor een filmpje. Over iemand die daar fietste en ging terugpraten. Geweld buiten proporties, ongeacht de overtreding.
Afstappen en doorlopen, hoe moeilijk is dat nou? Stadswachten en macht. Met hun eigen teamleider, die zich als politieman afficheert.



en nog een filmpje, van Frank Buijs, altijd aanwezig, van AT5.



Maak ik me te druk? Ik herken mijn stad niet meer. Waar gaat dat over?
Over toepassing van het geweldsmonopolie, dat door de wetgever in handen is gesteld van de politie.

Zoals Eberhard van der Laan stelde, is die uitvoering niet altijd even gelukkig, de tongue in cheek uitdrukking van de maand.

Het plaatsen van je gewicht op de rug van een liggende arrestant kan leiden tot ademnood c.q. hersenletsel. Daar wordt voor gewaarschuwd bij de opleiding.
Als stadswacht  iemands hoofd met geweld tegen de straat drukken en klem houden is gewoon walgelijk en zeker niet zonder gevaar. De slaap is kwetsbaar.



Soms roepen mensen in verontwaardiging "NSB'ers", maar dat is niet juist.
Het was de WA die vrij kon marcheren en vechten.

Voor wat betreft de Belgische haatbaardjes, in de eerste shot zag ik slagers met opgestroopte mouwen staan. Getuige hun woorden over Theo van Gogh had ik het bijna goed. Het zijn dezelfde jurken die je ziet bij het ophangen van willekeurig wie in Iran.
En laat iemand me dan maar uitleggen wie de instructie heeft gegeven om de haatpredikers los te laten lopen en iemand die er zich in mengt met 5 man politie af te voeren. Te zien op 3:55 en 4:32, voor de snelle doorspoelers.

Bij een afnemend vertrouwen in de overheid krijg je dit soort toestanden, getuige ook het buitenproportionele optreden vorige week tegen krakers in Amsterdam. De politie krijgt geen sturing en begint zelf maar haar regels aan te passen. Men verwart dat vaak met het opportuniteitsbeginsel.

Overigens moet ik toegeven dat een foto nemen van een politieagent in Frankrijk of Spanje tot groot ongenoegen kan leiden. In tegenstelling tot Italië, waar je een Carabinieri nog kunt vragen om even te poseren.

Ik wilde het even kwijt voor het weekend.
Er volgt later nog een recept voor bloemkoolsoep, voor de liefhebbers. Let op bij het oversteken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten