zaterdag 12 mei 2012

Lezen en zo


Wat doe jij nu zo de hele dag? vroeg iemand in Rotterdam tijdens de stop-over.
Eigenlijk niets, zei ik, een beetje wandelen naar de kroeg via het strand voor de deur, beetje verrekijken over zee en naar de badgasten, beetje lezen en siesta houden.
Teruggekomen bekijk ik nog eens mijn takenpakket van koffiezetten en vaatwasser bedienen, en de nodige boodschappen doen.


Maar dan zie ik die bananendoos met foto's en negatieven die nog ingescand moeten worden.
De video's die overgezet moeten worden naar de computer en daarna op DVD.
Elke dag minimaal een blog schrijven of een foto maken.
En verder werken aan drie stambomen, daar over corresponderen en publiceren.
Er ligt ook nog een website te zuchten om revisie; sinds ik blog lijdt die een wezenbestaan.
En mijn kleine cabrio moet ook regelmatig rollen, stilstaan is slecht voor de banden.

Wat die foto's betreft is een ding duidelijk: als je dood gaat gooien ze het meeste weg of stoppen het diep in een kast. dus eigenlijk hoeft dat net.
Dat in tegenstelling tot wat een goede vriend denkt, die verleden jaar weduwnaar werd. Hij heeft over de jaren heen alles bewaard wat met zijn diverse werkgevers te maken heeft. Brochures, reisrapporten, notulen. In papiervorm. Zijn vrouw vroeg altijd wat hij er mee wilde, want het nam een hele gangkast in beslag.

Toen ik hem vorige maand sprak verzuchtte hij dat hij het druk had, met papieren en instanties. En met het feit dat hij er tegen op zag om die stapel oude papieren op te ruimen. Die moesten eerst allemaal nog eens bekeken worden. Voor wie? vroeg ik. Want als jij verdwijnt wordt alles in een keer in de container gedaan. Daar zat wat in, zei hij, maar inmiddels zat hij er toch mee.

Ter zake: tot het besef komen dat er na het downloaden zo'n 3300 e-boeken moeten worden gesorteerd op hun kwaliteit en de moeite waard zijn. En controleren op dubbele. Dat is ook een klus.
Als ik er 1500 overhoud na selectie, betekent dat bij een boek per twee dagen dat ik ten minste twee jaar nodig heb om alles te lezen.

Ik heb alle Baantjers, Mulisch, Koontz, Roothaert, Nicci French, van Dis, Anna Endquist, de Walanderboeken, Sjöwall en Wahloo, Stanford, Nooteboom, Simenon, Bril, Koch en ga zo maar door. Als ik bij 2000 ben heb ik geluk, ik heb van de 3600 stuks er pas 300 verwijderd, want je moet eerst een stukje lezen voordat je een onbekende schrijver weggooit.
Dat kost tijd. En dan beslis je om het toch maar even te bewaren.
Zoals de politieromans van Luc Deflo. Een aanrader.

Persoonlijk houd ik niet zo van schrijfsters, het wordt altijd een beetje zijig (het woord zegt het al), maar er zijn gelukkig uitzonderingen. Zoals in de blogosfeer.

3000 boeken, 1 per drie avonden (overdag lees ik wat minder vanwege de siesta), dat betekent 100 boeken per jaar, rekening houdend met feesten, uitgaan en films kijken (die vind ik ook op het internet).
Dat betekent dat als mijn ogen goed blijven ik met een beetje geluk 2000 boeken uit krijg, op voorwaarde dat ik geen nieuwe boeken ga lezen. Ik kom dus tijd tekort.

Die hoeveelheid komt omdat ik bij het zoeken op ebooks vaak hele pakketten krijg met 70 tot130 boeken in een keer. Inclusief een complete jaargang 2011 van ComputerIdee.

En verloren gewaande boeken, zoals alle werken van Heere Heeresma, die ik in een onbewaakt ogenblik verkocht had, en Mieke Maaike van Louis Paul Boon.
En die ga ik allemaal weer lezen, dat spreekt voor zich.


Als bonus heb ik 3 erotische omnibussen er bij gekregen, dus van mij mag het gaan sneeuwen, ik kom mijn tijd wel door met mijn tabletje.


1 opmerking:

  1. Jaaa :-) volgens mij ga je aan dat lezen je handen nog vol hebben.

    BeantwoordenVerwijderen