maandag 18 juni 2012

In het kort

Als er maar 1 Engels vliegtuig boven Berlijn komt, mogen ze mij Meijer noemen.

Dat is een uitspraak van Hermann Goering en we weten hoe het afliep: de naam Meijer werd een gevleugeld woord..
Ik moet er wel eens aan denken (die uitspraak dus he) als ik een potentaat met vakkenis uitspraken hoor doen.
Zoals dat we alles terugkrijgen, met rente. Als er niets tussenkomt natuurlijk. Meijer.

Dan komt een vaste mailer (salut copain Ron) langs met de tip om even na te denken over het feit dat 20% van de 100 miljard voor Spanje wordt gefourneerd door Italië, die deze 20 miljard op de markt leent tegen 7,2% en  die dan uitleent aan Spanje voor 3%.
Wat klopt er niet?

Er moeten banken zijn die dat geld aan Italië uitlenen, misschien tegen obligaties, maar als Spanje niet terugbetaalt heeft Italië ook een probleem. Nederland ook, want die zit er meen ik voor 6 miljard in; dat lenen we gewoon op de markt, zei Vermeend een paar weken geleden al.
Maar niet meer tegen 1% denk ik, want die banken zijn ook niet gek. Een vragende markt is iets waar banken gek op zijn.

Italië moet terugbetalen aan die banken die nog nooit van dubieuze debiteuren hebben gehoord. Die gaan in geval van 'pech, geld weg' dan aankloppen bij de ECB.

Maar die doet niets, dat is geen bank, maar een drukpers, die verwijst naar de staatshoofden, die op hun beurt de EU-commissaris van het ESM bellen en dan doet de commissaris een greep in de kas, deelt uit aan de gouveneurs en die op hun beurt krijgen in ruil voor het geld van de banken een schuldbekentenis.
Bij die greep in de kas moeten de bijdragende staten wel binnen 7 dagen het geld ophoesten, dus dat wordt lenen op de markt. Zei Vermeend. Cirkeltje rond.

Mijn vroegere lerares economie zou trots op me zijn bij deze uitleg, die ik al voor me uit filosoferend op mijn toetsenbord deponeerde.

Wist u trouwens dat als je op een lening 18% rente betaalt (hoi Papadinkios) zonder in te lossen, de schuld in drie jaar is verdubbeld? Valt onder het hoofdstuk handelsrekenen. Was trouwens nog lastig om te doen na zoveel jaar.

Als uitsmijter voor bij de barbecue leze men het volgende artikel van Aat Verbaast, die ik tot nog toe niet kende en van wie ik ook niet weet of hij bloemkool lust of een brommer heeft.
Maar hij legt het verhaal van de zegeltjes en promessen wel begrijpelijk uit.
Die hadden ze bij de opstelling goed kunnen gebruiken.


De aardbeien zijn niet meer verkrijgbaar op de markt hier. Er voor in plaats zijn kersen gekomen, een kistje van 2 kilo voor 5 euro. Ik ben boodschappen doen.

Let altijd op met wie u kersen gaat eten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten