vrijdag 6 juli 2012

Gerrit

'We leven in een tijdperk dat de jaren '50 in tuttigheid overtreft.' Gerrit Komrij.

Hij is er niet meer, Gerrit Komrij. Morgen heten we allemaal Ali, mooi boek.
Zijn interview bij P&W indertijd geeft een beeld van zijn denken en doen.

Schrik alert: in het filmpje zitten ook
van Eekelen en Peterrr de V. Op eigen risico.



En dat alles terwijl ik bij Oud Zeikwijf zat te lezen over Robert Jasper Grootveld en het onstaan van Provo. Het Provo-archief bij het IISG schijnt trouwens alleen te bekijken zijn voor gerelateerd wetenschappelijk onderzoek.
U of ik mogen daar niet in kijken, Zou dat instituut helemaal zonder subsidie draaien, een z.g. privéclubje? Hoe krijgen ze het dan voor elkaar om al die geschriften en documentatie in hun bezit te krijgen.

Ik heb nog even naar mijn eigen foto's gekeken uit die tijd bij het Lieverdje en besloot om ook nog maar even op de site van Cor Jaring te kijken. Die leeft nog en er staan foto's van revolutionairen met stropdas en spijkerpak. Mooi tijdsbeeld. Amsterdam, de tijd, de haven, de wereld, In gelul kun je niet wonen.
Van een ander slag dan Ed van der Elsken, die deed ook mooie dingen.

Er blijft niet veel meer over aan kwaliteit. De dwdd'ers en rtl'ers, daar hoeven we het niet van te hebben. Zwagerman met schilderijvvrklaringen, Giel met z'n draaidoosje, cabaretiers van de 2e rang, die een boek hebben geschreven.

Vroeger, toen had je Pierre Janssen met Kunstgrepen. Met dat intromuziekje wil ik wel begraven worden, von Gluck - das Reigen der ewigen Geister.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten