donderdag 23 augustus 2012

Nieuwe schoenen

Jeugdzorg Noord-Brabant heeft 900 medewerkers een psychologische test doen afnemen en  de resultaten verzameld en opgeslagen/ Dat mag niet, zegt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) na een onderzoek, dat is in strijd met de wet.

Ik ga er van uit dat die test lopende het dienstverband is gedaan, wat op zich een vreemde actie is, en zorgelijk is het wel dat je profiel dus door je werkgever bewaard blijft. Altijd gemakkelijk voor dossiervorming zullen ze gedacht hebben . Wie 'ze' zijn staat er niet bij.

Het is niet iets nieuws, want ik heb bij een Amsterdams handelshuis gewerkt, waar een nieuwe personeelschef aantrad. Hij wilde graag weten wat voor vlees er in de kuipt zat, want de originele personeelschef zat op het hoofdkantoor, en die zei niet veel tegen hem. Dat was in de jaren zeventig.

Alle medewerkers onder de 35 met vooruitzichten kregen het verzoek om mee te doen aan een grafologische test. Niet verplicht, maar denk er eens over na.
Gewoon even een stukje overschrijven van een blad papier, niks bijzonders vond hij.

Argumenten als momentopnamen, onnut en verouderd (hoewel de Rohrschachtest je van het was) en bezwaren tegen inzage in het karakter/persoonlijke, het hielp  niet.
Wie niet meedeed was verdacht.

Bij zijn entree mochten de personeelsleden een paar mooie schoenen kopen tegen kostprijs. De man maakte deel uit van de schoenfabrikantenfamilie van Lier uit Noord-Brabant.

Na een aanvaring met een bovenbaasje informeerde de secretaresse van de directeur me dat bij een vergadering mijn test ter sprake was gekomen. Reden om binnen een maand mijn ontslag in te dienen. Na 10 jaar voor ze te hebben gewerkt, waarvan 3 jaar in Afrika als expat. Als je me dan nog niet kent.

Een nieuwe toekomst gloorde met hoger salaris, een oude oranje Kever van de zaak en aardige collega's. In Rotterdam. Nooit spijt van gehad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten